PER NADAL, QUI RES NO PENSA, RES NO VAL!

L’espectacle de Nadal

Jo mateix em vaig iniciar en l’art dramàtic, a les darreries dels 40, interpretant en Lluquet d’Els Pastorets, al Casal Catòlic Cultural de Tremp.

Nadal, zenit de la Utopia fraternal

Parlant d’Utopia fraternal em ve al cap el poble de Marinaleda, del qual se’n va parlar molt a mitjans dels 80, i del qual ja no se’n parla gaire, o potser si… De fet he trobat un reportatge sobre Marinaleda  que Manel Fuentes va realitzar pel programa  Malas Compañias  de la Sexta.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JsRJBakmjLs[/youtube] [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w-ktHfXL4gk[/youtube]

Els amants de la Utopia trobareu més informació a la web de l’ajuntament de Marinaleda http://www.marinaleda.com/inicio.htm, i al següent reportatge que recomano molt particularment a tots aquells que creuen que un altre món és possible:

El sueño de la tierra (España, 2007, color, 90 min) de Eva Abad y Pablo García Cabrera

http://www.dailymotion.com/video/x99t05_marinaleda-el-sueno-de-la-tierra_webcam

Nadal i els jocs de taula

Qui no ha jugat al parxís,  a l’oca, o al Monopoli mentre escudella i car d’olla feien via cap al recte? Jo us proposo un joc de pistes que m’ha vingut al cap quan m’esforçava en empassar-me un polvoró edulcorat. Aquestes són les regles del joc:

Primera regla: Mireu el documental El sueño de la tierra.

Segona regla: Descobriu quan i perquè es citen les següents personalitats:  El Duque del Infantado, La Duquesa de Alba, i la Reina d’Anglaterra.

Tercera regla: Consulteu amb atenció els documents següents.

Íñigo de Arteaga y Martín, actual XIX Duque del Infantado

ABC DE LA EDUCACIÓN, 3 de mayo de 1988, número 181

España está presente en Bolonia desde hace algo más de seiscientos años. En 1364 el cardenal don Gil de Albornoz fundaba el Colegio de San Clemente de los Españoles. Desde entonces hasta hoy generaciones de universitarios españoles se han formado en las aulas de la Universidad que celebra en este año su noveno centenario. Los bolonios han traído a España, fundamentalmente, una preparación jurídica y una renovación de los cuadros universitarios. Con la investidura del Rey Don Juan Carlos, el próximo jueves, como doctor «honoris causa» por la universidad de Bolonia, se continúa una tradición de visitas reales. En 1530 fue coronado el emperador Carlos V en la iglesia de San Petronio. En 1923, los Reyes, Don Alfonso XIII y Doña Victoria Eugenia, visitaron el Colegio de San Clemente. El lector encontrará a continuación una entrevista con el rector del Colegio de España y artículos de Íñigo de Arteaga y Felguera, duque del Infantado, presidente de la Junta del Patronato del Real Colegio de España, y de Evelio Verdera, anterior rector de esta institución…

Font: http://www.um.es/tonosdigital/znum9/Recortes/abc.htm 

Per més informació: http://es.wikipedia.org/wiki/Duque_del_Infantado; http://www.uam.es/personal_pdi/ciencias/depaz/mendoza/infan19.htm; http://www.uam.es/personal_pdi/ciencias/depaz/mendoza/infantad.htm

Cayetana Fitz-James Stuart, actual XVIII Duquesa de Alba

El següent vídeo porta per títol: Cayetana de Alba, la duquesa que rechazó a Picasso[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RbHJ4zmVNEI[/youtube] Per més informació: http://es.wikipedia.org/wiki/Duque_de_Alba

Queen Elizabeth II (Elizabeth Alexandra Mary, born 21 April 1926)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lh1-9ww_HmM&p=9C1B88CCB44404DA[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aGLN1kREJ2Q&feature=related[/youtube]

Quarta regla: Feu un comentari a aquest post.

Cinquena regla: Jo mateix decidiré a dit qui ha estat la guanyadora o el guanyador.

Premi: El guanyador o la guanyadora obtindrà un post dedicat en aquest blog, que es publicarà el proper 6 de gener, abans de les 12 hores.

Nadal i els nens

És difícil de concebre un Nadal sense nens! Per tant, m’ha semblat indispensable incloure-hi un vídeo d’animació, pedagògic com cal, en versió original anglesa i també doblat al castellà (doblat al català no l’he pas trobat, possiblement per manca de subvenció de la Generalitat de Catalunya) perquè el gaudiu en família. [vimeo]http://vimeo.com/10521979[/vimeo] [vimeo]http://vimeo.com/1441729[/vimeo]

Bon Nadal!

Benet Rossell, Lo caganer de Ponent  

MARIO MONICELLI: LA VIDA LÚCIDA

El 6 de diciembre recibí un mail con un texto breve, firmado por Gérard Lenne, delegado de la ADMD – Association  pour le Droit de Mourir dans la Dignité: http://www.admdblog.fr/ –, que reproduzco a continuación en su versión original, seguido de una traducción al español. Solo quiero aclarar que si trato este tema aquí es porque, parafraseando a Mario Monicelli, LA MUERTE ES UN GRAN TEMA PARA LOS CÓMICOS.

El texto de Gérard Lenne

« On a appris il y a quelques jours la disparition de Mario Monicelli. Je reste frappé par l’absence assourdissante de commentaires quant aux circonstances inacceptables de sa mort.

Cet homme respecté – un des plus grands cinéastes italiens -, ce vieillard de 95 ans, atteint d’un cancer incurable de la prostate, n’a pas eu d’autre solution pour en finir que de se jeter par la fenêtre du cinquième étage.

Alors que des pays plus évolués que nous – la Belgique, les Pays-Bas, le Luxembourg – nous montrent l’exemple d’une législation plus humaine sur la fin de vie, exemple que nous tardons à suivre, à cause de l’opposition aveugle de la majorité de droite à toute forme d’euthanasie, d’autres sont plus en retard que nous. L’Italie, aux mains d’un gouvernement réactionnaire, dirigé par un histrion démagogue, maintient férocement le cap que lui assigne une Eglise catholique campant sur les positions les plus rétrogrades.

Je ne pense ce soir qu’à Mario Monicelli, à la honte de l’Italie, au scandale de notre propre pusillanimité devant un sujet aussi grave. »

La traducción de Cristina Giorgi

Supimos, hace unos días, de la desaparición de Mario Monicelli. Me sobrecoge la ausencia ensordecedora de comentarios referentes a las inaceptables circunstancias de su muerte.

Este hombre respetado – uno de los mejores cineastas italianos –, este anciano de 95 años, que padecía un cáncer incurable de próstata, no tuvo otra alternativa para acabar con su vida que tirarse por la ventana de un quinto piso.

Mientras países más evolucionados que el nuestro – Bélgica, Países Bajos, Luxemburgo – nos dan ejemplo con una legislación más humana sobre el final de la vida, ejemplo que tardamos en seguir, a causa de la ciega oposición de la mayoría de derechas a cualquier forma de eutanasia, otros países aun están más atrasados que nosotros. Italia, presa de un gobierno reaccionario, dirigido por un histrión demagogo, sigue ferozmente la senda que le marca una iglesia católica que se afianza en las posiciones más retrógradas.

Esta tarde no dejo de pensar en Mario Monicelli, en la vergüenza de Italia, en el escándalo de nuestra propia pusilanimidad ante un tema tan grave.

Rescato también el homenaje que La Valigia dei Sogni (LA7) le dedicó al  maestro del cine italiano recientemente desaparecido, y que la propia cadena define como “Un viaje a través de los recuerdos y las obras del maestro, de  su  concepción del arte y de la muerte”. ¡Recomiendo encarecidamente su visionado! [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hzg_lwxnzts[/youtube]Y no puedo evitar insertar un corte de Totò e Carolina, Mario Monicelli, 1955, porque Totó es, probablemente, la única musa que reconozco con orgullo y devoción. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3wErYciNObA&feature=related[/youtube]A Mario Monicelli, comunista, envidioso, lúcido y genial, una promesa:

Solo muoiono gli stronzi

Ci vediamo sull’arcobaleno

Benet Rossell, Totoista

CELEBRANDO LA VITTORIA DI BERLUSCONI

Idolo sulle navi da crociera dei ‘50

Maestro del trucco

Voce d’Italia

Rubacuori

Mecenate dell’arte

E delle scienze

Umanista

SANTO SUBITO!

Infervora le masse [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ck9gKlyud4I[/youtube] [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fw-g94npUTU[/youtube] [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7XmceuwKoy0[/youtube]

Io aderisco con questo ossequio [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JM3rB0iEUtM[/youtube]

Fonts: http://doninside.com/?p=1731

http://bibliotecadegotham.blogspot.com/

http://www.repubblica.it/2003/e/gallerie/politica/cdl-moratti/1.html?ref=search

http://www.foolocracy.com

http://www.standpointmag.co.uk/node/2169/full

http://rushhour.blogosfere.it/2009/09/un-italiano-in-america.html

http://paolovalenti.info/2009/04/20/filippo-panseca-ritrae-silvio-berlusconi-e-mara-carfagna/

http://annasuntravelledworld.blogspot.com/

http://espresso.repubblica.it/dettaglio/1977-berlusconi-e-la-pistola/2134426

http://www.rosa-rosa.it/la grotta i miracoli di Pavolone 2006.htm

 

ENRIQUE MORENTE

A Enrique Morente

Morente

Vivente

Punt

Música a les mans

Ànima al ventre

Veu que em pertany

Art

La cosa terrenal

Com cal

El país.com ens ofereix les imatges de la seva darrera actuació al Reina Sofia, a casa, tranquil, lliure, incorporat a l’univers Guernica, promesa d’eternitat.

http://www.elpais.com/videos/cultura/Ultima/actuacion/Enrique/Morente/elpepucul/20101213elpepucul_5/Ves/

El 23 de novembre va actuar a El Molino, dins l’excel·lent  programació que sota el títol “Poco ruido y mucho duende” dirigeix Mayte Martin. No vaig poder assistir-hi, tenia compromisos professionals i em va tocar quedar-me al taller fins tard. En tornar cap a casa vaig observar, davant la porta d’El Molino, una petita congregació: comentaven el concert, o potser esperaven la sortida de l’artista… La Cristina i jo no vam dir ni paraula, vam enfilar Ronda Sant Pau cap amunt, amb nostàlgia…

Agraïm a El Molino els seus dimarts, i la possibilitat de poder tornar a SENTIR Morente que nosaltres, malauradament, no vam poder aprofitar.

Benet Rossell i Cristina Giorgi

PROGRAMES DE MÀ DELS TEATRES DEL PARAL·LEL: TEATRO CÓMICO

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                

ALADY

L’any 1956 vaig descobrir la claca a Barcelona. Anar al teatre, pagar una pesseta  al cap de claca, que se situava en una cantonada estratègica, en el metro o en un bar veí del teatre, i repartia les entrades entre els seus fidels, entre els quals em contava, i per fi entrar al teatre com un senyor i en acabar l’obra  aplaudir, seguint  sempre les instruccions del cap de claca, va esdevenir per a mi un costum cada cop més prodigiós. Hi anava dia si i dia també, i algun cop dues vegades al dia. Em va permetre veure tot el  teatre de l’època, darreries dels 50’s i  començaments dels 60’s, no sé ben bé quan va deixar d’existir la claca, a principis dels 70’s , potser, des d’aquí el meu aplaudiment. [vimeo]http://vimeo.com/16881777[/vimeo]Naturalment el teatre comercial era de poca volada, tots sabem perquè. Era teatre escapista, d’evasió, que  passava de llarg els problemes reals, socials i polítics de la societat catalana i espanyola del franquisme. Era, però, un  teatre formalment  força ben construït, pel que fa  a la carpintería teatral, tal com se solia dir a l’època. En canvi la revista era més aviat un gènere frívol, al·lusiu, picant, divertit, cançons i coreografies ad hoc amb el personal i les circumstàncies. El gènere que tocava,  en aquells temps de grisor, però la creativitat i l’humor volaven sempre tan alt com la música.

Bé, aquestes quatre pinzellades d’introducció em serveixen per parlar d’un artista de revista del Paral·lel, el gran Alady, tan popular com la vedette Carmen de Lirio o més, creador  dels monòlegs, que ell mateix batejava com Las Gansadas de mi Hongo, el barret bombí que acompanyava el smoking i els guants blancs, i d’aquesta elegant indumentària en sortien gansades a dojo.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YnzYqpEi5yM[/youtube]Els seus ulls i el seu somriure generós eren el complement perfecte de la seva eloqüència espontània tot i que molt treballada, en castellà és clar, amb un accent català potent.     

Carles Saldanya i Beut, artista molt admirat per Carlos Gardel, amb qui havia compartit actuació al Principal Palacio de Barcelona, i per mi que tantes vegades l’havia  vist de sopa (claca). Bé anuncio aquí  que més endavant  faré un article sobre la meva vinculació i llarg recorregut relacionat amb el tango argentí. Ara, per acabar  aquest post, parlaré d’una certa relació entre Alady, Miguel Mihura i la ciutat de Lleida. L’any 1932 Alady es va convertir en empresari de revista, la companyia es deia “Ballet-Alady”, era un ballet sense ballet  però amb una troupe multidisciplinària: jazz casolà, jovenetes alemanyes, valquíries, tangueres, domadores de serps, dones barbudes, ballarines,  apuntadors, tramoistes , el negre Buby Curry mestre del charleston i Alady en persona.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5u-djcie3lQ[/youtube]

Miguel Mihura, molt enamoradís, anava cada dia al teatre La Latina de Madrid, a contemplar entre bastidors les jovenetes alemanyes. Un dia Alady li va dir que la companyia, sortia cap a Lleida l’endemà, on actuarien un parell de dies, després dos dies més a Manresa  i, finalment  al Principal Palacio de Barcelona, i el va convidar a acompanyar-los… Mihura s’hi va apuntar i aquest viatge a Lleida el va marcar i va donar peu a la seva millor obra “Tres sombreros de copa”. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dD188RhUhZI [/youtube]Com  escriu Miguel Mihura “Vaig  ser  feliç en aquelles dispeses de Lleida, barates i esbalandrades, esmorzant amb les noies del ballet, amb els negres, i amb la domadora.” Mihura localitza l’acció en una capital de província de segon ordre amb senyors odiosos i romàntics enamorats, amb una mirada plena d’ humor, poesía i absurd que només es podia donar a Lleida, capital de sorpreses, circumstàncies fines, disbarats garrotineros i personatges estrafolaris.  Fa vuit o deu anys vaig començar a escriure un text teatral titulat  Tres barrets de copa i un bombí, l’acció succeïa a Lleida, també en una  fonda, entre els personatges principals hi havia el bisbe de Lleida vestit  de rigor violaci amb una bata de cola de faralaes, ballant flamenc amb una estraperlista. També hi sortien uns caçadors que practicaven tir al plat de nouvelle cuisine de dieta mediterrània des d’una de les finestres del dormitori, amb l’ajut de les coristes russes. Dos o tres porcs senglars per enriquir la coreografia, i una colla de lladres de coure emparentats amb les coristes que ballaven com podien la Rumba de la Tocineta. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ioO3fEu1Pp4&playnext=1&list=PL8D83C54ECED8D5B9&index=7[/youtube]Al fons les restes de la discoteca Gran Velvet, una mena de Guggenheim de llaunota, prodigi arquitectònic de patacada. Els propietaris de l’hostal, una parella de vellets, grans afeccionats a resoldre enigmes policíacs, voldrien que tot acabés bé per a la parella protagonista, ella filla del bisbe de Lleida, i ell fill del bisbe de la Seu d’Urgell. Una gran historia d’amor i patiment en un fons de famílies enfrontades, a Lleida com a Verona. Lo Parrano com a narrador, ens en dona el compàs i el fil narratiu, i La Parella de la Guardia Civil, posa el contrapàs ilerdenc  dels anys setanta. I tot això es el que jo barrinava des d’aquella mena de pedrís veí de l’Arbre Paer mentre escoltava una cançó d’El Gitano de Balaguer. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y06gkKsTtho&feature=related[/youtube]Continuarà.  És clar!

Benet Rossell, Lo Ganso de Beijing

ANNIE ANDREU-LAROCHE: INSURRECTA

L’Annie ens envia un melting pot de propostes interessants que ens conviden a recórrer la cultura francesa.

Començarem per donar-li la benvinguda al blog amb una interpretació de Fernande, de Georges Brassens, à càrrec de la primera dama francesa:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f03KAiuMVRw&NR=1[/youtube]Sempre dins l’àmbit de l’Elisi, el fons de pantalla que tothom sumia (Cliqueu sobre el vincle següent): http://www.planetdan.net/pics/misc/sarkozy.swf

Podeu canviar la trajectòria de l’individu clicant amb el ratolí. Quan queda bloquejat, l’heu de treure amb el ratolí i deixar-lo anar. Li podeu fer fer giragonses!

Per entrar en matèria l’Annie ens envia en primer lloc, la magnífica web de Film Socialiste on trobareu tot un seguit d’entrevistes a Jean-Luc Godard. http://www.filmsocialisme.com/

En segon lloc, la web del Paradis Latin, amb links amb els cabarets històrics de Paris. http://www.cofrase-cabarets.com/paradislatin/histoire.htm [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g0tP5Lm5U2I&feature=related[/youtube]I en tercer lloc una crida a la insurrecció, que tampoc no ens volem perdre.

Le dégoût. Le dégoût, c’est ce qu’on ressent face à Nicolas Sarkozy, son gouvernement en déliquescence et sa politique de démolition de l’état social, politique constituée sur la haine d’autrui, la loi du pognon et l’écrasement des précaires. Dégoût devant la bande à Bettencourt, cette cour minable de ministres, conseilleurs fiscaux et gigolos qui virevoltent autour de sa fortune. Dégoût des Hortefeux et leur racisme. Dégoût avec Borloo et son Grenelle à quatre sous, astuce pour mieux brader l’environnement aux intérêts économiques. Dégoût avec Bachelot qui troque notre santé contre les profits des puissances pharmaceutiques …

Le désespoir. Le désespoir face à un système qui nous soumet et exploite notre labeur grâce à notre docilité, maintenue par un rapport de forces écrasant. Désespoir car il faut pouvoir acheter à manger jusqu’à la fin du mois et payer ses crédits ou ses loyers pour avoir un toit. Désespoir devant la division des forces de gauche qui tout en analysant clairement le mal, préfèrent sauvegarder leurs institutions en se divisant à l’infini, au lieu de s’unir pour créer une force de transformation massive.

La révolte. La révolte car nous sommes la masse. Révolte face au matraquage qui nous présente le capitalisme comme « naturel » et indépassable. Le monde a connu d’autres systèmes et le développement économique, qui est en train d’épuiser la planète jusqu’à la moelle, est une connerie. Révolte car ils nous veulent consommateurs ignorants, serviles, individualistes et dénués de toute solidarité…

L’espoir. L’espoir car nous savons que notre futur pourrait être dans nos mains et non plus dans les leurs. L’espoir, car nous ne sommes pas condamnés à coopérer à leurs dessins mortifères et des alternatives existent. L’espoir, car nous avons la créativité pour inventer un autre futur qui ne sera plus fondé sur posséder toujours plus, mais sur le bien-être et le vivre ensemble. L’espoir, car nous savons que notre impuissance actuelle est la conséquence de notre émiettement et non pas notre condition immuable. L’espoir, car à la source de toute grande rivière se trouvent des ruisseaux, qui en se réunissant peuvent balayer les plus grands obstacles.

Insurgé, car si nous constatons l’âpreté de la tâche et que la réussite n’est nullement garantie, nous savons cependant que c’est possible, que les ressorts d’un monde meilleur se trouvent entre nos mains. Insurgés, car nous savons que si nous ne faisons rien, notre seul destin sera de nous laisser écraser. Mais si nous décidons de nous insurger, nous aurons la force de nous émanciper et alors tous les possibles seront à portée de main ! Il suffit de répandre la nouvelle : le futur nous appartient si on décide de s’en saisir.

Le rapport de force est massivement en notre défaveur, mais il dépend de nous de ne pas renoncer et ne pas sombrer dans l’apathie de la servitude volontaire. Ce petit sigle,  1/g , à porter sur vous, à gribouiller partout, symbolise l’esprit d’insurrection et d’insoumission. En le diffusant massivement, nous rendons visible notre engagement et renforçons la flamme de la révolte dans nos cœurs, acte premier pour la susciter dans les faits. Nous disons par là que nous nous engageons à répondre présents le moment venu.

Que en català vindria a ser:

Fàstic. Fàstic, és allò que sentim davant Nicolas Sarkozy, el seu govern en deliqüescència i la seva política de demolició de l’estat social, política constituïda sobre l’odi d’altri, l’imperi de la pasta i l’esclafament dels precaris. Fàstic davant la colla Bettencourt i la seva cort lamentable de ministres, consellers fiscals i gigolós que giravolten al voltant de la seva fortuna. Fàstic envers els Hortefeux i el seu racisme. Fàstic cap a Borloo i el seu Grenelle de pa sucat amb oli, una astúcia per a lliurar millor el medi ambient als interessos econòmics. Fàstic cap a Bachelot que canvia la nostra salut pels profits de les potències farmacèutiques …

Desesperació. Desesperació davant un sistema que ens sotmet i explota la nostra feina gràcies a la nostra docilitat, mantinguda per una relació de forces asfixiant. Desesperació perquè cal poder comprar menjar fins a final de mes i pagar els crèdits o els lloguers per tenir un  sostre. Desesperació davant la divisió de les forces d’esquerra que tot analitzant clarament el mal, prefereixen salvaguardar les seves institucions dividint-se fins a l’infinit, en lloc d’unir-se per crear una força de transformació massiva.

Revolta. Revolta perquè som la massa. Revolta davant la insistència que ens presenta el capitalisme com a «natural» i infranquejable. El món ha conegut altres sistemes i el desenvolupament econòmic, que està esgotant el planeta fins a la medul·la, és una estupidesa. Revolta perquè ens volen consumidors ignorants, servils, individualistes i desposseïts de tota solidaritat…

Esperança. Esperança perquè sabem que el nostre futur podria ser a les nostres mans i no a les seves. Esperança, perquè no estem condemnats a cooperar amb els seus dissenys mortífers i existeixen alternatives. Esperança, perquè tenim prou creativitat per inventar un altre futur que no es fonamenti en posseir sempre més, sinó en el benestar i la vida en comú. Esperança, perquè sabem que la nostra impotència actual és la conseqüència del nostre esmicolament i no la nostra condició immutable. Esperança, perquè a la capçalera de tot gran riu conflueixen un munt de rierols, que reunint-se poden escombrar els majors obstacles.

Insurrecte, perquè encara que comprovem la duresa de la tasca i sapiguem que l’èxit no està de cap manera garantit, sabem tanmateix que és possible, que l’essència d’un món millor es troba a les nostres mans. Insurrectes, perquè sabem que si no fem res, el nostre únic destí serà deixar-nos aixafar. Però si decidim ser insurrectes, tindrem la força d’emancipar-nos i llavors tots els possibles seran al nostre abast! N’hi ha prou amb escampar la notícia : el futur ens pertany si decidim atrapar-lo.

La relació de forces és massivament en el nostre desfavor, però depèn de nosaltres no renunciar i no enfonsar-nos en l’apatia de la servitud voluntària. Heu de portar aquesta sigla, 1/g , garabatejar-la arreu, simbolitza l’esperit d’insurrecció i d’insubmissió. Difonent-la massivament, fem visible el nostre compromís i encenem la flama de la revolta als nostres cors, primer pas per a provocar-la en els fets. Comprometem-nos a respondre presents quan arribi el moment.

I per concloure una cançó de Moustaki, molt al cas: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ouaytC9njFU[/youtube]

TORNA EL BURLESQUE!

Torna el burlesque, una excel·lent notícia!

Cal remuntar-nos a finals del segle XIX i principis del XX per conèixer les arrels del burlesque. El burlesque neix del Music Hall i del vodevil: el primer sorgeix el 1843 amb le llei seca aprovada als Estats Units, quan moltes tavernes es transformen en Music Halls, és a dir locals dotats d’un escenari on hi havia actuacions. Posteriorment arriba el vodevil amb espectacles més elaborats que s’adrecen a tota la família. Alguns autors afirmen però que el burlesque és un descendent directe de la Commedia dell’Arte, atès que l’expressió burlesque és contemporània de la seva aparició.

D’altra banda, un burlesque popular va sorgir cap al 1928. Es tracta d’un estil on imperen dones exuberants, barreja de sàtira i entreteniment per a adults, amb actuacions que ridiculitzen les normes socials i incomoden el públic assistent amb la nuesa de les noies. El burlesque representà també una proposta escènica contestatària al teatre clàssic. Però ben segur que la contemplació d’un número de Blaze Starr, una clàssica del gènere, serà molt més eloqüent que qualsevol explicació: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H6lvHPtQnRI[/youtube] O potser, aquest més innocent, a càrrec de Betty Page: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JzNW7IBXL_A[/youtube] Entre les màximes exponents del burlesque contemporani, la ballarina i model nord-americana Dita Von Teese -ex del cantant Marilyn Mason-, que aconsegueix barrejar tots els elements del burlesque amb una sensualitat desbordant, i passeja el gènere des de 1993 per tots els escenaris dels Estats Units. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mx0248R2XSg&feature=fvw[/youtube]Ara, el burlesque torna amb força com ho demostren festivals anuals com el Teasa – O – Branca de Sant Francisco, el New York Burlesque Festival, el Vancouver Burlesque Festival Internacional, la Gran Boston Burlesque Exposició, o el Miss Exotic World Pageant, una mena de Miss Món del burlesque.

El burlesque a Barcelona

Mentre El Molino anuncia un Festival Internacional de Burlesque a Barcelona,, l’Apolo presenta Taboo, la primera nit dedicada al burlesque amb caràcter mensual, una nova mirada a aquest subgènere de les varietats i les arts escèniques. La presentació i animació de la vetllada és a càrrec d’Itziar Castro, Madame Taboo, que s’encarrega d’introduir els números de burlesque i les estrelles nacionals i internacionals convidades. Compten amb un dj especialitzat, i en acabar l’espectacle comença una sessió de Powder Room, amb música Soul, Funk i Rock & Roll.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bjfylMI1jfQ&feature=fvsr[/youtube] Més informació:  http://www.myspace.com/tabooapolo /    http://www.sala-apolo.com/

I abans d’acomiadar-me, una escena de Teserama amb un strip-tease a la inversa protagonitzat per Tempest Storm i Betty Page:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cVoPji_aOro[/youtube] i recomanar-vos la lectura del reportatge que El País dedicà al burlesque, a finals d’agost , i que reprodueixo a continuació, per tal que veieu com cròniques publicades a l’estiu resulten molt més refrescants que les sòlites notícies catastrofistes que tant ens exciten a finals de novembre!

El Macbado Benet Rossell 

REPORTAJE: TENDENCIAS

Locos por lo Burlesco

RAFAEL ESTEFANÍA 29/08/2010

Plumas, corpiños, música, baile y striptease’. En escena, lo grotesco, lo ridículo. Todo vale para pasarlo bien. El ‘burlesque’, hoy renovado, se presenta al mundo con etiqueta ‘cool’, listo para el consumo de jóvenes y modernos.

Laurie Hagen apura de un trago la copa de champán con cuidado de no arruinar el perfil de sus labios tiznados de purpurina. Un último vistazo a su maquillaje y los cordones de su corsé antes de salir al escenario. La puerta del camerino se abre y entra a trompicones Fuchsia Foxx, encaramada a unos patines, su cuerpo semidesnudo cubierto tan solo con una túnica rosa y varios tatuajes que decoran su piel. Los primeros compases de Je me donne à qui me plaît de Brigitte Bardot marcan el comienzo de la actuación de Laurie, que desaparece ligera siguiendo el eco de los aplausos y los alaridos del personal, ansioso por ver el próximo número. Bienvenidos al mundo del burlesque.

El escenario de hoy es la sala Madame JoJo’s, en el Soho londinense, pero bien podría ser cualquiera de las docenas de nuevos locales que, alentados por el boom del genero burlesco, han abierto sus puertas en la capital británica. Inspirados por el éxito del neoburlesque surgido en Estados Unidos en la década de los noventa (principalmente en Nueva York, Los Ángeles y Nueva Orleans) y catapultado a la fama por Dita Von Teese, la ex mujer del siniestro Marilyn Manson, la mecha del burlesque prendió entre un público de treintañeros con dinero desencantados de la escena nocturna y deseosos de inyectar de nuevo un toque de glamour a la noche. 

Una mirada al mapa mundial de este nuevo burlesque haría suponer que ser anglosajón es uno de los requisitos. Reino Unido, Estados Unidos, Australia y Canadá son los grandes abanderados del burlesque. “Creo que su popularidad en estos lugares tiene que ver con el carácter reservado de los anglosajones”, cuenta Tamara Tyrer, creadora junto a Lara Clifton del Whoopee Club, uno de los pioneros en los eventos burlescos en Londres. “Demasiada formalidad acumulada que necesita explotar por algún lado. Tan pronto como nos dan una oportunidad de desbocarnos, nos lanzamos como locos”. La historia parecería darle la razón a Tamara; no en vano, Lydia Thomson and the British Blondes, considerado como el primer elenco burlesco de la historia, surgió precisamente en 1860 durante la encorsetada época victoriana. En 1868, su espectáculo Ixion se convirtió en el primer show burlesco en América y un éxito instantáneo en Broadway.

Hoy, lento pero seguro, el burlesque ha empezado a abrirse camino en capitales europeas como París, Berlín y Barcelona. La inminente reapertura del mítico teatro de variedades El Molino en Barcelona y sus planes de llevar a cabo un festival internacional de burlesque en el futuro son una indicación más de la capacidad de este género para traspasar fronteras.

En el Reino Unido, la renovada demanda por el burlesque en los últimos años ha disparado el número de aspirantes a starlets, deseosas de mostrar sus habilidades con más desinhibición que talento. Para Tamara y Lara, esto no es un problema. “No se trata de ser un fuera de serie. Lo grotesco y lo ridículo son condimentos esenciales dentro del burlesque“. Ejemplos abundantes de ambos fueron habituales durante el Whoopee Tournament of Tease, noches improvisadas en donde cualquiera podía subir al escenario y disfrutar de sus 15 minutos de fama (o humillación, según se mire). De estas veladas kamikaze en el Bethnal Green Working Men’s Club, en el este de Londres, surgieron joyas como Immodesty Blaize, convertida hoy en la dama del burlesque británico. Immodesty, con su espectacular imagen mezcla de Ava Gardner y Sofía Loren, ha conseguido resucitar el papel de diva de Hollywood, despojándose de sus estolas de piel y sus joyas en extravagantes stripteases a lomos de un caballo balancín de tamaño natural o recostada en el auricular de un descomunal teléfono de los años cuarenta.

Es jueves por la noche y Londres arde en glamour. Un vistazo a la revista Time Out, la biblia de la diversión, nos sugiere hoy más de una docena de lugares distintos donde disfrutar de espectáculos burlescos, cabaré y fiestas vintage. Uno es Proud Cabaret, un local situado en plena City de Londres. Descender por las escaleras hacia el sótano donde se encuentra es adentrarse en un speakeasy de la era de la prohibición. En torno a un pequeño escenario se apiñan decenas de mesas redondas con lámparas de luz tenue que delinean el perfil de los cuellos de las botellas de champán asomando en las cubiteras. Trajes mil rayas, sombreros de gánster, espaldas escotadas, bucles y guantes largos de satén son las señas de identidad de una audiencia definitivamente retro. Al ritmo del sonido antiguo del tema I want to be loved by you de Helen Kane (la famosa cantante de los años veinte cuyo rostro sirvió de inspiración para el personaje de Betty Boop), una gigantesca estructura cubierta por una sábana de seda se descuelga lentamente desde el techo sobre el escenario. La sábana se eleva en el aire descubriendo una jaula de pájaros de cinco metros de altura. En su interior, Roxy Velvet, vestida con un corpiño blanco de lentejuelas y dos enormes abanicos de plumas de marabú a modo de alas, se mece en un aro imitando el balanceo de un canario en su columpio.    

Chaz Royal, director del Festival Internacional de Burlesque de Londres desde 2006, no pierde detalle. Siempre está alerta para descubrir a la próxima Dita Von Teese. Para él, el secreto de la resurrección del género está en haber conseguido desprenderse del tufo a rancio que durante la década de los setenta y ochenta redujo los espectáculos de variedades y el cabaré a una excusa para mostrar cuerpos desnudos coqueteando con la pornografía. Hoy el burlesque se sacudió la caspa, se colgó la etiqueta cool y se presentó al mundo renovado y fresco, listo para ser consumido por una audiencia joven y moderna. 

El formato tradicional de los shows burlescos consiste en varios números de 10 minutos separados por las intervenciones del mordaz maestro de ceremonias, que flirtea y fustiga a la audiencia. En el escenario se suceden números de baile, magia y canciones, pero no cabe duda que los stripteases son el principal gancho de este género. “En los desnudos se busca el glamour y el componente lúdico, sin convertir a la mujer en objeto sexual”, asegura Chaz Royal.

“Para muchas mujeres es una forma de liberación, una oportunidad de expresar su sensualidad”, añade. Hablar de liberación de la mujer cuando en el escenario se suceden números de striptease podría parecer contradictorio. “En absoluto”, afirma Laurie Hagen, actriz, cantante y artista burlesca. “Todo depende del contexto. Un mismo número hecho en un local lleno de hombres podría verse como vejatorio, pero aquí es natural. El burlesque da la oportunidad a cualquier mujer, independientemente de su talla, de subirse a la tarima y sentirse sexy“. El ejemplo más refrescante de esta democracia anatómica es Dirty Martini. La “Divine” del burlesque, una rotunda performer estadounidense de más de cien kilos, fue elegida la mejor artista del género el pasado año. Su presencia y su descaro le han llevado a actuar en el Carnegie Hall de Nueva York, a aparecer en un vídeo de la banda Scissor Sisters e incluso estrenar un documental sobre su vida en el Festival de Cannes.

Como si la imperfección de los cuerpos y el relativo pudor que acompaña a los números burlescos (los desnudos nunca son integrales) no fueran suficientes para desalentar a aquellos en busca de estímulos más allá de los puramente artísticos, la rigurosa mirada de los porteros se asegura de que “el hombre de la gabardina” se quede en la puerta. A no ser, claro está, que la gabardina en cuestión sea una Burberry de los años treinta. Y es que las reglas no escritas de estos lugares invitan a la gente a acudir vestida estilo vintage, contribuyendo con su presencia a recrear el ambiente de la época.

Irma, nacida en Barcelona, llegó a Londres hace unos años. Viéndola bailar hoy lindy hop, uno pensaría que lleva en esto toda la vida. “Empecé a ir a clases hace seis meses. Todos los lunes tengo una cita en el 100 Club de Oxford Street”. Ataviada con una estola de armiño, un diminuto sombrero con redecilla y falda ceñida, Irma es habitual de las tiendas vintage. Para ella, los clubes londinenses The Last Days of Decadence y Volupte son sus “cápsulas del tiempo”.

Una vez que baja el telón y las starlets profesionales abandonan el escenario rumbo a sus camerinos, las pistas de baile se llenan de estos hedonistas que le hacen un guiño al pasado. En estas fiestas se reviven épocas pasadas en que la sofisticación era una forma de vida; la noche, una extensión natural del día; el glamour, el lenguaje universal, y la decadencia, el más común de los pasatiempos. Así, los seductores años veinte, el Chicago de los speakeasy durante la ley seca, las morbosas noches de cabaré alemán de finales de los años treinta se materializan de la mano de un puñado de promotores.

The Lost Vagueness, por ejemplo, es capaz de organizar eventos burlescos en la campiña inglesa congregando a 3.000 personas acampadas durante el fin de semana. The Whoopee Club se atreve a recrear las fantasías acuáticas de las películas de Esther Williams en su show Nymphoniun con un elenco de nadadoras sincronizadas, y The Last Tuesday Society se asoma a la decadencia victoriana reuniendo cada mes a miles de almas impecables en sus fiestas temáticas realizadas en teatros art déco, lujosos hoteles y mansiones abandonadas. Para Suzette Field, responsable de The Last Tuesday Society, el secreto del éxito de las fiestas vintage radica en la participación de los espectadores. “Los números burlescos y el cabaré son una parte de la oferta, pero es la gente, vestida para la ocasión, lo que realmente hace posible la magia. Ellos son los verdaderos protagonistas del show“.

Atuendos distinguidos, gusto por lo decadente, apego a la transgresión… En la noche londinense, la profecía del autor británico Max Beerbohm, escrita en la época victoriana -“el futuro pertenece a los dandis; los exquisitos reinarán el mundo”-, parece hacerse realidad. 

 www.elpais.com/articulo/portada/Locos/Burlesco/elpepusoceps/20100829elpepspor_7/Tes

PROGRAMES DE MÀ DELS TEATRES DEL PARAL·LEL: TEATRO ESPAÑOL

                                    

 

 


                          
tttttttttttt

CAFE TEATRE PICASSO

El 1970 vaig participar a una exposició que duia per títol “Le Dessin d’Humour, du XVè siècle à nos jours“, organitzada per la Bibliothèque Nationale de Paris. A l’entrada hi havia dues vitrines, l’una amb dibuixos de Picasso, i l’altre amb els meus! Aquest era l’únic vincle que m’unia fins ara a Picasso! Però fa uns dies, la colla de blogonautes que m’envolta em va conduir subreptíciament al Picasso, un petit cafè concert amagat a la part alta del Poble Sec, concretament al número 67 del carrer Elkano. Allí vaig presenciar un magnífic espectacle de cabaret, conduit magistralment pel gran Picasso! [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UorNTpMMN8Q&feature=related[/youtube]I és que l’ànima d’aquest excel·lent cabaret de butxaca es diu Picasso, Roberto en aquest cas, i porta l’art a les venes que és, al capdavall, el que compte! [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JmQW4qzv8Wc&feature=related[/youtube]

Tot seguit unes fotos, preses amb el móvil durant l’espectacle que tant em va divertir, i que demostren que la fruita més temptadora va ser un servidor:

                

Tafanejant, he trobat un article sobre el Picasso que Xavier Theros va publicar l’agost passat a El País, el reprodueixo a continuació pel seu interès intrínsec, i m’acomiado recomanant-vos una visita al Picasso el més aviat possible, perquè? Doncs perquè l’espectacle s’ho val, els actors són excel·lents, les dimensions reduïdes de la sala creen un caliu impossible de reproduir en espais més sofisticats, i perquè si volem cabaret, un cabaret fresc, vital i proper caldrà que ens gratem les butxaques: l’art s’amaga als recons, on no hi arriben mai les subvencions!

El macbado Benet Rossell

¡Viva el ‘music hall’!

El único local que mantiene el espíritu del Paralelo es el Picasso, cerca de la parada de Poble Sec

XAVIER THEROS 27/08/2010

Mucho se lleva hablado de la recuperación del Paralelo, del regreso de los teatros y de la revitalización de un lugar tan carismático como este. Pero ante tan buenas perspectivas se echa de menos alguna referencia a la revista o al music hall. Podría pensarse que es nostalgia, pero imaginar Barcelona sin uno de sus géneros teatrales más propios aminora -ni que sea mínimamente- este aluvión de buenas noticias. De momento, el único local que mantiene vivo el espíritu del antiguo Broadway barcelonés es un pequeño café-teatro llamado Picasso, que se encuentra en la calle de Elkano, a pocos pasos de la parada de Poble Sec, de la línea 3. Es una fachada pequeña en los bajos de una finca de vecinos, frente a la que lucen 47 bombillas intermitentes y unas letras de neón, como mandan los cánones. Igual que aquellos pequeños teatrillos que hicieron popular esta avenida, el Picasso ofrece cena y espectáculo a todo aquel que tenga curiosidad por saber cómo se movía una vedette con marabú, o cómo era eso de que la cantante se frotara contra la calva del señor de la primera fila, mientras le hacía confidencias picantes a su mujer, sentada al lado. Era un humor inocente y ligero, mucha picardía y un aire familiar y espontáneo, que no buscaba herir a nadie.

Gracias al music hall, el Paralelo se convirtió en el paseo de Gràcia de los trabajadores. Josep Santpere, Elena Jordi y la Bella Dorita extendieron el gusto por el vodevil y la revista, versión dulcificada y sicalíptica del cabaré. Music hall es un cajón de sastre donde cabe todo aquello que no necesita mucho espacio para representarse. Números musicales, de strip-tease, de transformismo, magos, trapecistas, mimos, humoristas y chicas enseñando las piernas. Plumas y lentejuelas que dieron locales tan míticos como el cabaré Sevilla, el café-teatro Cómico, el Pompeia, el Molino, el Bataclán y el Barcelona de Noche de la calle de las Tàpies. De todo eso podemos encontrar un poco en el Picasso, que es el último escenario estable que le queda a esta especialidad teatral. Su principal impulsor -Roberto Picasso- ya había trabajado en el café-concert en Buenos Aires: “En Argentina es más fácil, pero aquí cuesta más que la gente salga a ver un espectáculo con cena”.

La sala abrió en el año 2003 y pronto atrajo la atención de gente como Sara Montiel, Dolly van Doll y La Maña. Entonces era una propuesta a contracorriente, pues sólo había espectáculos de drag queens. Roberto eligió enfocar su local hacia las variedades y la revista de pequeño formato, pudiendo contar como vedette con Silvia Parker, que había estado en el Molino y en la Belle Époque. En 2006 se incorporó su socio, Matias Carmelo, que trajo la idea de ofrecer cenas. Jugando con la limitación de un espacio reducido, ambos optaron por la calidad del sonido y del vestuario. Llegaron a tener un pianista en directo y hacían un show de cabaré de jueves a domingo, con tres artistas fijos y algún invitado. Por el boca a boca, y sin apenas publicidad, consiguieron llevar adelante su iniciativa; aunque la crisis les ha obligado a diversificarse. Los miércoles programan conciertos de tango, música brasileña de jueves a domingo y los sábados cena y después cabaré. Como dice Roberto: “La nuestra es una función con mucho humor, pero sin vulgaridad. Sobre todo buscamos que el espectador se sienta cómodo y disfrute. Ahora hacemos los números de revista en playback, pero el resto de la semana seguimos apostando por la música en vivo. La gente debe volver a ser capaz de distinguir entre la calidez y la emoción de ver un músico en directo, y la frialdad de una versión enlatada”. Para una ciudad donde ponerse a cantar parece ya un delito, este es un buen deseo. Así que ya lo saben: si quieren descubrir cómo era el Paralelo de Alady, Tania Doris, Johnson y Merche Mar, su teatro es el Picasso.

Font: http://www.elpais.com/articulo/cataluna/Viva/music/hall/elpepiespcat/20100827elpcat_11/Tes

Fi de l’espectacle.